Drag & Drop elements for the Sidebar here
Persvoorlichting:
Klaas Valkering Bestuurslid Communicatie Mail: communicatie@cdja.nl Tel: +31 (0)6-17364817 |
Standpuntendier & veehouderij
Van melk tot een stukje vlees; dieren voorzien ons in onze dagelijks behoefte. De vraag naar veehouderij groeit echter met de dag met vaak verstrekkende gevolgen. De overheid dient excessen tegen te gaan en dierenwelzijn hoog in het vaandel te houden. Megastallen In Nederland is er een steeds grotere roep om megastallen te sluiten. De argumenten die worden gegeven zijn echter grotendeels onjuist, zijn vooral gebaseerd op emotie en onderschatten de vele voordelen die megastallen hebben voor de gezondheid, het milieu en het dierenwelzijn. Het CDJA is daarom ook niet tegen megastallen. Juist door schaalvergroting in een megastal kun je zaken als dierenwelzijn en mestoverschotten beter reguleren. Daarnaast bespaar je op de vele transportkosten in de veehouderij. Uit onderzoek van de Wageningen universiteit blijkt bijvoorbeeld dat door de clustering van varkens het aantal transportbewegingen gehalveerd wordt en het aantal transportkilometers afneemt met 80%. Dit verminderd niet alleen de kans op verspreiding van ernstige dierziekten, maar bespaart ook veel dierenleed doordat deze dieren niet steeds in vrachtwagens hoeven te worden gepropt met alle angst en stress die deze dieren daarbij hebben. Door het economische schaalvoordeel is het bovendien gemakkelijker voor een ondernemer te investeren in het milieu door bijvoorbeeld luchtwassers, om de emissie van fijn stof, ammoniak en stank te minimaliseren. De juiste mestverwerking is ook nog erg duur en nagenoeg onbetaalbaar voor een kleine ondernemer. Resolutie Limieten in de veehouderij Voedselprijzen Grote winkelketens gebruiken hun onderhandelingsmacht om de laagst mogelijke prijzen af te dingen bij boeren en toeleveranciers. Door de zwakke positie van boeren en toeleveranciers zit er voor velen niets anders op dan zo veel mogelijk kosten te besparen. Dit kan de consument in Nederland schaadden, omdat de strenge prijsafspraken ten koste gaan van het milieu en de voedselveiligheid. Het CDJA vindt daarom dat er afspraken moeten worden gemaakt over inkoopmacht. Aangezien veel winkelketens, boeren en toeleveranciers internationaal werken dienen deze afspraken zowel op het niveau van lidstaten als op Europees niveau te worden gemaakt. Resolutie Voedselprijzen Schaalvergroting Varkenshouderij Het CDJA is voorstander van concentratie van varkenshouderij indien het bijdraagt aan duurzaam energiegebruik, milieu, dierwelzijn en landschapsversterking. Daarbij dient er aandacht te blijven voor gezinsbedrijven. Helaas lijkt de huidige discussie over varkenshouderij steeds vaker gevoerd te worden op basis van emoties dan op basis van feiten. Dat is zorgelijk omdat het voor de ontwikkeling van bedrijven belangrijk is dat er voldoende draagvlak is. Daarom moet de maatschappelijke discussie op een eerlijke, objectieve en rationele wijze worden gevoerd. Wat betreft het CDJA is de concentratie van de varkenshouderij een goede zaak wanneer ze bijdraagt aan duurzamer energiegebruik, een beter milieu, een hoger dierwelzijn en landschapsversterking. De beeldvorming van schaalvergroting in de maatschappelijke discussie dient te worden verbeterd door middel van openheid bij de bedrijven en informatieverstrekking van de kant van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie. Resolutie schaalvergroting varkenshouderij Antibiotica Veehouderij Sinds 1999 tot heden is het gebruik van antibiotica in de veehouderij verdubbeld. Hierdoor is veel vlees besmet met multi-resistente bacteriën. Dit is een gevaarlijke ontwikkeling voor de gezondheid van zowel mens als dier omdat er resistentie ontstaat tegen antibiotica. Het CDJA pleit daarom voor een beperking van het gebruik van antibiotica in de veehouderij, waarbij ingezet moet worden op actieve voorlichting bij dierenartsen. Er dienen extra controles te worden uitgevoerd op de hoeveelheid antibiotica in de veehouderij, met als doel uiteindelijk een zelfregulerende sector. Tenslotte pleit het CDJA voor een onderzoeksprogramma naar het huidig antibioticagebruik, de alternatieve methoden en de toepassing van nieuwe antibiotica in de veehouderij. Resolutie Antibiotica Afschaffen melkquotering Per 2013 vervalt als gevolg van de afspraken van de WTO de exportondersteuning in de EU. Door goede marktomstandigheden kan de EU de exportondersteuning sterk verlagen. Daarom heeft het melkquotum geen meerwaarde meer en kan derhalve worden afgeschaft. In deze overschakeling dient er voldoende aandacht te zijn voor boeren om hun bedrijven klaar te maken met schommelende prijzen om te gaan. Deze hoeveelheid ondersteuning hangt af van de grootte van het quotum en kan gefinancierd worden uit de afschafte exportondersteuning. Resolutie Melkquotering Dierrechten In Nederland is er een stelsel van dierrechten en melkquota die (in)direct dienen om de nationale veestapel te beheersen. Het CDJA wil, aansluitend bij initiatieven uit de Kamer en bevindingen uit diverse onderzoeken, op termijn de systematiek van dierrecht afschaffen. Daarbij pleiten we wel voor een onderzoek dat in kaart brengt wat de gevolgen van het opheffen van het dierrechtensysteem in de eerste 10 jaar na afschaffing zijn. Dit om op eventuele milieuproblematiek dan wel strubbelingen in de sector in te kunnen spelen. Voor het CDJA geldt dat we voorstander zijn van een vermindering van regeldruk in de veehouderij en meer actief wensen in te zetten op het handhaven van kaderstellende regelgeving inzake mestgebruik. Om deze handhaving te bewerkstelligen pleiten we ervoor de Animal Cops over te hevelen naar de AID, zodat daar de benodigde capaciteit wordt gecreëerd. Resolutie Dierrechten Dierenwelzijn De maatschappelijke interesse voor het welzijn van dieren groeit sterk. In 2007 heeft het toenmalige kabinet een nota dierenwelzijn uitgebracht. Helaas blijkt de consument weinig bereidheid te tonen om zelf financieel bij te dragen aan een beter dierenwelzijn. Daarom moet er ingezet worden op een betere voorlichting over de herkomst van dierlijke producten en het houden van dieren. Op die manier moet de vraag naar diervriendelijke producten worden verhoogd. In het overheidsbeleid dient er aandacht te zijn voor dierenwelzijn dat is gericht op het vertonen van soorteigen gedrag van dieren. Daarbij mag niet alleen de productie centraal staan, maar ook de kwaliteit van leven. Maatwerk is hierbij vereist. Resolutie Dierenwelzijn Veilig vlees Het CDJA stelt dat de herleidbaarheid van producten verbetert dient te worden en de prestaties van individuele bedrijven op het gebied van voedselveiligheid inzichtelijker dienen te worden voor de consument. Er moeten afspraken op Europees niveau worden gemaakt om ervoor te zorgen dat binnen de EU frauderen met vlees niet loont. Naast kwaliteit dient voedselveiligheid een prominente plaats te krijgen in de sector, op Europese schaal. Resolutie veiligheid vlees ruimtelijke ordening & natuurbeleid
Het CDJA is voorstander van een goed geordende ruimtelijke ordening, waarin er een goede balans wordt gevonden tussen de eigen verantwoordelijkheid van burgers en de wetgeving vanuit de overheid. Dat laatste is soms noodzakelijk, zeker gezien de dichtbevolktheid van Nederland. Bij het natuurbeleid is het CDJA voorstander van een lokale benadering, met aandacht voor de organiserende kracht van de samenleving. Dijkring 14 Nederland leeft met water, maar Nederland is ook kwetsbaar voor water. Meer dan de helft van Nederland ligt onder het zeeniveau en dat kan, met de stijgingen van de zeespiegel in de toekomst, alleen maar meer worden. Een van de meest kwetsbare gebieden, zowel menselijk als economisch, is het gebied binnen Dijkring 14, dat Zuid-Holland en een deel van Noord-Holland omvat. In deze resolutie stellen we voor dit gebied op te knippen. Bij eventuele dijkdoorbraken in de toekomst is er dan minder schade in het gebied en tegelijkertijd kunnen inwoners tijdig en beter worden geëvacueerd. resolutie Dijkring 14 Waterveiligheid Ongeveer 60% van Nederland is gevoelig voor overstromingen vanuit zee of de rivieren. Veelal voldoet het beschermingsniveau tegen overstromingen in deze gebieden niet aan de huidige normen. Deze normen zijn bovendien gebaseerd op de economische situatie van rond 1970. Het CDJA pleit daarom voor een ander waterveiligheidsbeleid om de huidige en toekomstige veiligheid van Nederland tegen overstromingen te waarborgen. Dit toekomstige waterveiligheidsbeleid moet worden gebaseerd op een risicobenadering, waar het risico de kans maal het effect is. Het CDJA vindt ook dat bezuinigingen op waterveiligheid op dit moment niet aan de orde is. Resolutie Waterveiligheid Ordening Bedrijventerreinen Veel Nederlandse bedrijventerreinen zijn verrommeld. Dat komt met name door een gebrek aan regionale coördinatie en de concurrentie tussen gemeenten onderling. Daarom moeten provincies actief inzetten op bindende afspraken tussen gemeenten op het gebied van bedrijventerreinen. Kernprobleem is dat bedrijventerreinen nog te weinig worden gezien als samenhangend geheel en marktpartijen nog niet genoeg worden betrokken bij de ontwikkeling van bedrijventerreinen. Herstructurering van bestaande terreinen komt daarmee lastig van de grond. Daarom dient de provincie bindende afspraken te maken met gemeenten, waarbij grondprijzen van bedrijventerreinen worden gebaseerd op regionale afspraken. Daarbij wordt voor terreinen, indien nodig, een overkoepelend parkmanagement aangesteld waarvan bedrijven verplicht lid worden. Via deze ROB’s wordt de herstructurering ter hand genomen. Resolutie Duurzame bedrijvigheid Veiligheid Bedrijventerreinen Naar aanleiding van diverse incidenten en met het oog op grote bezuinigingen pleit het CDJA voor het handhaven van voldoende ambtenaren die betrokken zijn bij de handhaving van bedrijventerreinen. Er dient met name aandacht te zijn voor handhaving bij bedrijven die als risicovol zijn geclassificeerd. De uitgevoerde handhaving dient bovendien effectiever en daadkrachtiger plaats te vinden. Zo moeten sancties eerder worden opgelegd en dienen boetes hoog genoeg te zijn zodat ze door bedrijven serieus worden genomen. Tenslotte pleit het CDJA voor een effectievere samenwerking tussen de diverse betrokken inspectiediensten, zodat er een meer geclusterde en eenduidige handhaving plaatsvindt. Resolutie Veiligheidshandhaving BRZO Lokaal Natuurbeleid Vanuit ons kernprincipe van rentmeesterschap hecht het CDJA grote waarde aan een goede omgang met de aarde. Het CDJA wil naar een radicaal lokaal natuurbeleid, waarbij de basis ligt bij de lokale regie van burgers, het maatschappelijk middenveld, private investeerders en regionale overheden. In een intensieve samenwerking tussen deze partners dient natuurbeleid opnieuw vorm te krijgen. Een dergelijk benadering biedt volgens het CDJA kansen voor een meer integraal natuurbeleid, waarbij een lokale samenwerking tussen diverse belangrijke sectoren zoals natuur, recreatie, landbouw en zorg ontstaat. Direct betrokkenen zijn dan veel sterker de steunpilaren van het natuurbeleid. Resolutie Natuurbeleid landbouw
Het CDJA is trots op de Nederlandse ondernemers in de agrarische sector, tuinbouw en visserij. In een zeer dichtgeregelde sector met vele beperkingen en moeilijkheden proberen zij door hard werken en innovatiegericht handelen er het beste van te maken. Daarbij is het van belang de regeldruk niet nog verder te laten oplopen en meer vertrouwen te stellen in agrarische (familie)bedrijven. Europees Gemeenschappelijk Landbouwbeleid Het CDJA pleit voor een herijking van het Europees Gemeenschappelijk Landbouwbeleid. Het Europees Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (EGL) neemt momenteel 40% van de Europese begroting in beslag. Ondanks dat het direct terugdringen van deze post geen doel op zich moet zijn is een kritische beschouwing van deze grootste post op de begroting legitiem. Doel van het EGL zou moeten zijn om een eerlijke en transparante landbouwsector op te zetten met aandacht voor efficiency, innovatie en landbouwverbreding. De landbouwsubsidies mogen dan ook nooit bedoeld zijn de markt te verstoren of innovatie in de sector te hinderen. In het kader van deze doelstellingen roept het CDJA op tot een toetsing van de Europese subsidies en invoerrechten binnen het WTO-kader zodat ook ontwikkelingslanden een eerlijke kans krijgen op de mondiale voedselmarkt. Daarbij dienen vanzelfsprekend de richtlijnen voor de voedselkwaliteit en de volksgezondheid strikt te worden nageleefd. In de eigen Europese markt is het daarbij tevens van groot belang dat alle lidstaten de Europese richtlijnen op eenzelfde wijze toepassen en controleren. Resolutie Europees Gemeenschappelijk Landbouwbeleid Liberalisering landbouwbeleid Het CDJA is voorstander van liberalisering van de wereldhandel mits dit plaatsvindt op basis van volledige wederkerigheid. Dat betekent dat ook westerse landen aan deze liberalisering moeten bijdragen. De EU dient tevens de minst ontwikkelde landen tijdelijk te compenseren voor het verlies ten gevolgde van de opheffing van handelsbarrières. Bij de inrichting van het geliberaliseerde landbouwbeleid dient er te worden gewaakt voor de kans op ontbossing en vervuiling als gevolg van de markteigen stimulans tot produceren. Daarom dienen maatregelen te worden genomen om deze veranderingen op korte termijn soepel te laten verlopen. Daarbij is er uiteraard volop aandacht voor de gevolgen van de beleidswijzigingen voor de eigen EU-burgers. Resolutie Liberalisering LandbouwBeleid Prijzen Landbouwproducten Het CDJA is bezorgd over de prijsverschillen tussen de productiekosten die de boer heeft en de prijs die de consument uiteindelijk in de supermarkt betaald. Daarom moet er aanvullend onderzoek worden gedaan naar de margeverschillen en de totstandkoming van prijzen van landbouwproducten door het LEI en de NMA. Voorbeeld van de ongewenste prijsverschillen was in 2009, toen de melkprijs voor de boer hard daalde terwijl de prijs van de consument niet in deze trend meeging. Aanvullend onderzoek brengt eventuele knelpunten in beeld en zorgt voor een meer eerlijke prijsverdeling. Transparantie in de voedselketen is daarbij belangrijk, net als gespreide verantwoordelijkheid in de landbouwsector. Lagere prijzen dienen beter te worden doorvertaald van producent naar consument. Specifieke aandacht dient er te zijn voor de rol van de supermarkten in dit gehele productie/-verkoopproces. Resolutie landbouwproducten Kwekersrecht Door weeffouten in verdragen is het mogelijk om octrooien aan te vragen voor plantenrassen en hun genetische samenstelling. Hier is het CDJA op tegen. Momenteel zijn immers de wereldwijde groentenzadenproducten in handen van negen bedrijven, die via het octrooi het kwekersrecht inperken. Naast deze meer praktische bezwaren is het CDJA ook tegenstander van het verlies van genetische variatie. Zogenaamde genetische erosie past absoluut niet bij het door het CDJA uitgedragen rentmeesterschap. Daarom zijn we tegen het patenteren van genetisch materiaal, omdat dit materiaal niemand toebehoord. Nederland moet zich tot het uiterste inspannen om bestaande verdragen dusdanig aan te passen dat ze in lijn komen met het kwekersrecht. Resolutie Kwekersrecht Raadsstuk Voedselzekerheid Op het najaarscongres in 2013 heeft het CDJA een uitgebreid stuk geschreven over het belang van voedselzekerheid in Nederland. Aan de hand van de onderwerpen 'voedselproductie', 'innovatie' en 'de rol van de overheid' verkent het CDJA deze kwestie op een christendemocratische manier en doet zij zestien uitspraken. Het volledige raadsstuk lees je door op de onderstaande link te klikken. Raadsstuk 'Meer met minder' verkeer & vervoer
Het CDJA ijvert voor een kwalitatief hoogstaande infrastructuur die zoveel mogelijk rekening houdt met de natuurlijke omgeving en tegelijkertijd een goede impuls geeft aan een betere doorstroming van de voor de economie zo belangrijke vervoerstromen. Daarbij blijkt uit de afgelopen jaren dat meer asfalt in sommige situaties wel degelijk helpt om de files en knelpunten aan te pakken. Sinds er is ingezet op meer en betere wegen is het aantal files gedaald. Met deze insteek steunen we het huidige beleid, waarbij altijd een afweging wordt gemaakt tussen de baten van meer asfalt voor de economie enerzijds en de lasten voor het milieu anderzijds. Tegen gratis vervoer Openbaar Vervoer kost geld. Spreken van gratis openbaar vervoer klopt dan ook niet. Het gaat hier om het betalen van openbaar met belastinggeld. Belasting die via een omweg weer bij de burger terechtkomt en ook bij die burger die geen gebruik maakt van het openbaar vervoer. Ook is het CDJA tegen het voeren van een verkapte vorm van inkomenspolitiek via het openbaar vervoer. Verschillende doelgroepen, jong, oud, allochtoon, autochtoon moeten gewoon hetzelfde betalen voor een kaartje. Wel pleit het CDJA voor speciale tarieven, waarbij het bijvoorbeeld goedkoper is om buiten de spits te reizen met het openbaar vervoer. De invulling hiervan ligt echter niet bij de overheid, maar bij de verschillende vervoerders. Resolutie openbaar vervoer Fietsenstalling Stationsgebied De problematiek van fietsen rondom stations is groot; er is een tekort aan fietsparkeerplaatsen en het aantal diefstallen neemt sterk toe. Het CDJA vindt fietsen een duurzame vorm van vervoer en wil deze vorm stimuleren. Problemen met het stallen van fietsen werkt daarbij echter ontmoedigend. Daarom roept het CDJA op tot de nodige maatregelen op lokaal niveau. Een van de maatregelen is dat gemeenten in de Algemene Plaatselijke Verordening een bepaling opnemen dat fietsen die langer dan een bepaalde periode gestald staan worden verwijderd. Tevens moet er actief worden gehandhaafd rondom fietsenstallingen in het stationsgebied. Tenslotte ijvert het CDJA ervoor dat het aantal beschikbare fietsenstallingen met twintig procent wordt verhoogd. Resolutie Fietsenstallingen stationsgebieden Elektrische Auto’s Elektrische auto’s bieden grote mogelijkheden om te voldoen aan de gestelde duurzaamheidnormen. Tegelijkertijd is het nodig dat er meer duurzame elektriciteitsvoorzieningen worden getroffen om een houdbare energiehuishouding te kunnen realiseren. Het CDJA is daarbij geen voorstander van boetes en subsidies om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren. Eerder wil het CDJA inzetten op kaderstellende regelgeving, ook omdat voor de accu’s grondstoffen nodig zijn die niet onuitputtelijk zijn en waarbij er afhankelijkheid van instabiele regio’s bestaat. Daarom dient de ontwikkeling van elektrische auto’s gepaard te gaan met de ontwikkeling van duurzame energie. De overheid dient daarbij aanvullende kaders te stellen om het duurzame gehalte van de elektrische auto te waarborgen. Denk aan verwerking, recyclingmogelijkheden en arbeidsomstandigheden in landen van productie. Resolutie Elektrische Auto energie
Duurzame mobiliteit Het CDJA zet in op intensievere samenwerking met de Arubaanse zusterpartij AVP. Wij willen de afspraken van het Klimaatakkoord nakomen en onze christendemocratische principes op het gebied van duurzaamheid in de praktijk brengen. Daarom zijn er gezamenlijke actiepunten opgesteld op het gebied van elektrisch vervoer (auto, scooter, bus en vliegtuig) en het gebruik van de auto als energiehub. Daarnaast willen we kijken naar mogelijkheden voor het verduurzamen van luchthavens, parkeerterreinen, havens en de scheepvaart. Voorts roept het CDJA op tot meer samenwerking in het Koninkrijk. resolutie duurzame mobiliteit Klimaatbeleid In de discussie over 'schone' energie worden er veel argumenten gevoerd die simpelweg onjuist zijn of gebaseerd zijn op verkeerde aannames. Het CDJA is bijvoorbeeld geen voorstander van windenergie, omdat de energieopbrengst in relatie tot de vele investeringen veel te laag is. Het CDJA is bijvoorbeeld niet tegen kernenergie, maar weet dat er aan deze vorm van energie veel nadelen kleven. We pleiten daarom voor een andere, duurzame, energiebron voor de toekomst. Europees klimaatbeleidDe Europese Raad heeft eind oktober 2014 een ambitieus klimaatbeleid afgesproken in de aanloop naar de top in Parijs in december 2015, waarop een nieuw mondiaal klimaatakkoord moet worden gesloten. Een mondiaal akkoord is essentieel om uitputting van natuurlijke hulpbronnen en opwarming van de aarde tegen te gaan, al is het maar omdat de EU maar een klein deel van de wereldwijde uitstoot vertegenwoordigt. Het CDJA ziet bij het CDA nog weinig ambitie op klimaatgebied, ondanks de opdracht tot rentmeesterschap die het CDA zichzelf gegeven heeft en de kansen die een ambitieus klimaatbeleid biedt voor innovatie en werkgelegenheid. Het CDJA wil daarom dat het CDA deze ambitie verbetert in aanloop naar de top in Parijs. Resolutie Klimaatbeleid Meer draagvlak voor windenergie op land Windenergie roept vaak verzet op bij omwonenden. Van tevoren is vaak niet goed met omwonenden over te plaatsen windmolens overlegd met als gevolg ontevredenheid. Dit kan worden voorkomen door vroegtijdig met mensen in gesprek te gaan. Zij kunnen namelijk voorstander zijn van windmolens als ze er zelf van meeprofiteren. Vandaar dat het CDJA positief is over lokale initiatieven. Daarnaast voert men in Nederland de discussie over windmolenparken op zee. Voor het CDJA is het belangrijk dat zulke parken niet als uitvlucht mogen dienen voor het plaatsen van windmolens op land. Het is belangrijk om te vermelden dat het CDJA graag ziet dat windmolens 'één van de' duurzame energiebronnen is en niet de enige. Resolutie Meer draagvlak voor windenergie op land Groen Gas De subsidies voor Groen Gas moeten volgens het CDJA worden aangepast. Subsidies moeten namelijk óók worden verstrekt aan alle andere nuttige toepassingen van biogas. Dit is ook biogas opgewekt naar LNG. Bio-LNG kan bijzonder nuttig zijn als alternatief voor diesel bij vrachtwagen- en scheepsbrandstof. Bovendien is bio-LNG ten opzichte van groen gas een veel goedkopere toepassing dan de groene energiebron voor transport. Daardoor is er dus minder of zelfs geen subsidie vanuit de overheid nodig. Naast deze specifieke oproep over bio-LNG is het CDJA voorstander van stevige innovatie op het gebied van duurzame energieopwekking/-transport. Resolutie Groen Gas Kernenergie De Nederlandse economie is gebaat bij een lage energieprijs en betrouwbare levering, gecombineerd met een duurzame omgang met de aarde. Omdat duurzame energiebronnen op dit moment hier nog te weinig aan voldoen steunt het CDJA tot 2050 het gebruik van kernenergie. In de tussentijd moet worden ingezet op onderzoek en innovatie naar een andere duurzame energiebron. Het CDJA is daarbij nadrukkelijk gekant tegen symboolpolitiek, zoals het sluiten van een Nederlandse kerncentrale om vervolgens dezelfde kernenergie uit het buitenland te importeren. Uiteraard dient veiligheid voorop te staan bij de winning van splijtstof, het transport en bij de opwekking en opslag van radioactief afval. Voor nieuwe kerncentrales is er in Nederland daarom ook geen ruimte. Resolutie Kernenergie Energiemix van de toekomst Voorlopig zullen er naast duurzame vormen van energie ook onduurzame vormen van energie gebruikt moeten worden, om voldoende energie zeker te stellen. Momenteel bestaat dat uit gas, kolen en kernenergie. Het CDJA is tegen de bouw van nieuwe kolencentrales, omdat kolencentrales zeer vervuilend zijn, zowel in CO2 als in allerlei giftige stoffen. Maar ook omdat kolencentrales slecht kunnen interacteren met duurzame vormen van energie zoals wind- en zonne-energie. Dit komt omdat kolencentrales alleen optimaal werken als ze maximaal draaien. Gascentrales kunnen echter hard en zacht gezet worden en daarmee beter inspringen op energietekorten en -overschotten. Het CDJA is daarom geen tegenstander van de bouw van gascentrales. Naast gasenergie mag er ook kernenergie ingezet worden omdat het CO2-neutraal is en geen schade toebrengt aan de luchtkwaliteit. Resolutie energiemix Europa en duurzame energie De meeste Europese landen wekken nog maar een klein deel van hun energie duurzaam op. Dit in tegenstelling tot de EU-richtlijn richtlijn 2009/28/EG, waarin een doelstelling van 12% is opgenomen. Het CDJA wil dat er naar deze richtlijn wordt gehandeld en dat deze richtlijn in ieder geval in Nederland moet worden gegarandeerd. De Europese Unie kan een een belangrijke rol vervullen door internationale samenwerking te stimuleren bij hoogwaardig wetenschappelijk onderzoek naar nieuwe en efficiëntere hernieuwbare energiebronnen. Daarnaast kan de Europese Unie jaarlijks het aandeel hernieuwbare energie in de energieproductie van lidstaten publiceren, zodat lidstaten elkaars progressie in het behalen van hun doelstelling kunnen nagaan. Het vaststellen van de wijze waarop energie wordt opgewekt is echter een zaak voor nationale overheden. Resolutie Europa en duurzame energie Liberalisering Europese energiemarkt Hoewel marktwerking in de energiemarkt heeft geleid tot aantoonbaar lagere consumentenprijzen, zijn er op dit moment te grote verschillen in de Europese energiesector voor marktwerking om goed te werken. Het CDJA pleit daarom voor een ´level playing field´. Het CDJA wil dat dit ook bij nieuwe Europese richtlijnen wordt gewaarborgd. Resolutie Liberalisering Energiesector Europa Schaliegas Sinds een aantal jaren veel aandacht is voor de winning van schaliegas in Europa, mede door de sterk toegenomen winning hiervan in de Verenigde Staten. Het CDJA vindt dat er geen onrealistisch hoge verwachtingen geschapen moeten worden over de mogelijkheden van schaliegas in Nederland. Het huidige moratorium op schaliegas (proef)boringen dient voor onbepaalde tijd verlengd te worden en draagvlak op lokaal niveau is essentieel om schaliegaswinning aldaar toe te staan. Resolutie schaliegas Kerncentrales Doel en Tihange Delen van de Belgische kerncentrales Doel en Tihange zijn in de afgelopen jaren enkele keren stilgelegd vanwege lekken. Voor het CDJA bewijst dit dat de kerncentrales onveilig zijn. Deze mening is ook burgemeesters, ministers en de Europese Volkspartij toegedaan. Het CDJA wil dat veiligheid voor de burgers centraal komt te staan en zodoende dat Doel en Tihange definitief worden gesloten. Resolutie Kerncentrales Doel en Tihange dienen te worden gesloten |
Werkgroep Milieu, Infrastructuur & Landbouwterug naar standpunten |